ریمپ ایسیو تارا اتوماتیک

ریمپ ایسیو تارا اتوماتیک و نتایج آن

معرفی تارا اتوماتیک

در اواخر سال ۱۴۰۰ تحویل مدل اتوماتیک خودروی تارا توسط ایرانخودرو آغاز شد. جدا از آپشن های رفاهی بیشتر که در این نسخه نسبت به مدل دنده دستی به آن اضافه شده است (که در پایین اشاره خواهد شد.) استفاده از گیربکس ۶ سرعته دنا اتوماتیک، مهمترین نکته فنی مثبت این خودرو به حساب می آید. استفاده از گیربکس اتوماتیک با دنده های بیشتر منجر به افزایش توانایی های حرکتی این خودرو می شود و نشان از دست برداشتن ایرانخودرو از گیربکس AL4 برای خانواده Tu5 و +Tu5 می باشد! که با ارائه ۲۰۷MC ادامه پیدا کرد.

ریمپ ایسیو تارا اتوماتیک
ریمپ ایسیو تارا اتوماتیک

جلو پنجره مشبک لوزی شکل ، مهمترین تفاوت نمای جلو مدل اتوماتیک است

نکات مثبت تارا

استفاده از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) بصورت استاندارد

طراحی جلو و عقب پویاتر نسبت به ۳۰۱

استفاده از موتور اصلاح شده +TU5 با توان بیشتر

کروز کنترل

سیستم کمک حرکت در سربالایی (Hill ASSISST)

فرمان برقی

نمایشگر داخلی به همراه نویگیشن

صندلی برقی ، رینگ اسپرت و سانروف (در مدل اتوماتیک)

پلت فرم جدید و به روز

هزینه نگهداری کمتر نسبت به دنا

نکات منفی تارا

فقدان رینگ اسپرت و سانروف و صندلی برقی در نسخه دنده ای

تاخیر پدال گاز در دورهای پایین

ارگونومی ضعیف داشبورد بخصوص در محل کلیدهای بالابر

طراحی قدیمی داشبود

ضعف لیور دنده و جا به جایی زیاد دسته دنده در تعویض یک به دو

مونتاژ بسیار ضعیف قطعات بدنه

افت توان قابل ملاحظه در مدل اتوماتیک نسبت به استفاده از گیربکس اتوماتیک ۶سرعته

شوک وارد کردن گیربکس در معکوس کشیدن در مدل های اتوماتیک (با لگد گیربکس اشتباه نشود.)

ریمپ تارا دنده

محل قرارگیری نامناسب دکمه های شیشه بالابر تارا که متاسفانه در طرح داخلی سازی هم اصلاح نشده. (به شباهت عجیب دسته دنده با جک اس۵ دنده ای هم دقت کنید!)

دلایل ریمپ ایسیو تارا

ایسیو مورد استفاده در خودرو تارا از نوع Kesens بوده که ساخت چین می باشد و توسط شرکت سازه پویش تامین شده. این ایسیو استاندارد آلایندگی یورو۵ را پاس کرده.

در ادامه این مقاله تیونینگ طاهری به ایرادات نرم افزاری ایسیو تارا می پردازیم:

رفع ناک سرگاز

به جهت پاس شدن استانداردهای آلایندگی یورو۵، میزان پاشش سوخت در شروع حرکت در دورهای پایین محدود شده، شاهد این ادعا قرار داشتن AFR روی عدد ۱۴٫۷ در هنگام داینوتیون این خودرو است. حال اگر سوخت مورد نظر خودرو اکتان پایینی داشته باشد شاهد صدای ناک هستیم. (این صدا به غلط به شق شق سوپاپ مشهور است.) این صدا در واقعیت ناشی از لغزش پیستون بوده و در دراز مدت منجر به کاهش عمر موتور می گردد.

تاخیر زیاد پدال گاز

اگرچه توان اعلام شده برای موتور +TU5 حدود ۱۱۳ اسب بخار می باشد، اما وقتی پشت فرمان خودرو می نشینید، این افزایش توان را به دو دلیل حس نمی کنید، اول از همه وزن بیشتر خودرو نسبت به ۲۰۷ یا پارس TU5 ، در ثانی اعمال استاندارد آلایندگی یورو۵ در نرم افزار ایسیو که موجب می شود عملکرد موتور در دور موتورهای پایین چندان جالب نباشد.

 اصلاح دمای فن

با توجه به نسبت تراکم بالاتر در موتور  +TU5، حرارت بیشتری را در این موتور احساس خواهید کرد. بادرنظر گرفتن شرایط آب و هوایی ایران که تقریباً گرم و خشک محسوب می گردد، مزید بر علت خواهد بود. به همین دلیل تیونینگ طاهری بصورت معمول حدود   ۵درجه دمای آب را کاهش می دهد. این فرایند موجب افزایش طولانی مدت واشر سرسیلندر می گردد.

افزایش کشش در دور پایین موتور

یکی از محدودیت های ایسیوهای جدید برای پاس کردن استانداردهای آلایندگی، محدود کردن توان و کشش موتور در زیر دور موتور ۳۵۰۰ RPM می باشد. در پروسه ریمپ این محدودیت کاهش یافته و شاهد افزایش کشش خودرو خواهید بود.

سایر مزایای ریمپ تارا

برای ریمپ تارا در کنار برطرف کردن ایرادات نرم افزاری موتور، برای مالکان مزایایی را به همراه دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد:

 افزایش کات آف

این قابلیت برای افزایش نهایت سرعت در دنده های یک و دو می باشد. افزایش کات آف موجب می شود تا خودرو در هر دنده بتواند ماکسیمم سرعت بیشتری را پر کند. بنابراین شتاب صفر تا صد کاهش می یابد.

رفع ایراد شوک وارد کردن گیربکس اتوماتیک

در مدل های اتوماتیک این خودرو، گیربکس میل زیادی به زود سبک کردن دنده ها دارد و هنگامی که مالک احتیاج به یک دنده معکوس دارد، گیربکس ناگهان دو دنده معکوس می کشد! و بسیاری از مالکان این رفتار گیربکس را در جاهای تنگ نمی پسندند و می گویند شتاب ناگهانی بی مورد در خودرو ایجاد می شود که کنترل آن را مسیرهای باریک دشوار می کند.

رفع خطای فرسودگی کاتالیزور

در صورتیکه مالک اقدام به نصب هدرز یا سیستم کامل اگزوز برای خودروی خود کرده باشد. به غلت حذف کاتالیست شاهد خطای P0420 یا فرسودگی کاتالیست خواهد بود.  در فرایند ریمپ این خطا حذف می گردد. و چراغ چک دیگر روشن نخواهد شد.در مقاله هدرز می توانید اطلاعاتی در مورد کارکرد این محصول کسب کنید.

افزایش قدرت و توان

یک برنامه ریمپ اصولی باید بتواند حدود ۷ اسب بخار و ۱۵ نیوتن متر گشتاور به قدرت این موتور بیفزاید. نتیجه تنظیم دقیق ایسیو، افزایش قدرت ، توان و کشش در دورهای بالا و هنگام پر بودن (Full Load) می باشد. و در مواجهه با مسیرهای سربالایی خودرو دچار افت توان نمی شود.

ارسال دیدگاه